Belirsizlik Zamanlarında Yüksek Değerli Çıktılara Ulaşmak İçin İpuçları

Belirsiz dönemleri fırsata dönüştürmek ve etkili sonuçlara ulaşmak için, etkili kararlar verebilmeye ve çağımızın problemi olan odaklanmayı yüksek seviyede tutmaya ihtiyacımız var.

FranklinCovey olarak Olağanüstü Verimlilik için 5 Seçim programımız, doğru karar, dikkat ve enerji yönetiminden oluşur. Bu yazım, karar ve dikkat yönetimi ipuçlarını kapsıyor.

1.Acile rağmen önemliye göre hareket etmek: Karar verirken en kompleks organımız beynimiz ile hareket ederiz. Reaktif (tepkisel beyin) veya proaktif (düşünen beyin) seçimler yaparak acil veya önemliye göre hareket ederiz.

*Tepkisel Beyin: Neler olup bittiğini düşünmeye vakit kalmadan, hayatta kalmamızı sağlamak için kullandığımız tepkisel beynimiz.

*Düşünen Beyin: Bilinçli kararlarımızın kaynağıdır. Tepki vermeden hareket ettiğimiz yerdir. İnsan hayatı veya kariyerimiz hatta mutluluğumuz, işte bu düşünen beynimizle hareket ettiğimizde verdiğimiz seçimlerin sonucudur.

Bilincimiz ile doğru seçimlerimizi alışkanlık haline getirmek, meşguliyetin şiddetle arttığı özellikle bu günlerde otopilota bağlanıp acil işlerin peşinde koşmak yerine, önemliye göre hareket etmeyi sağlar.

Peki nasıl olacak? Dur – Netleştir – Karar Ver. Sürekli dışardan gelen ve bizden beklenen acil olan işleri yok etmeye çalışmak yerine, onların varlığını kabul edip, ancak acile rağmen önemliye göre hareket etmeyi alışkanlık haline getirmek. DUR’maya, zamanımıza ve enerjimize değip değmeyeceğini netleştirip karar vermeye ihtiyacımız var.

Bunun nesi ipucu derseniz? İşte size cevap. İnsanlar çabuk biteni uzun sürene, basit olanı zor olana ve acil olanı önemliye tepkisel beyinden dolayı önce yapmaya alışmışlardır. Bir aktiviteyi tamamlamanın verdiği geçici haz teknolojinin de etkisiyle bizi o kadar esir aldı ki sırf e-posta temizlemek bile bir şeyleri bitirmenin verdiği tatmin duygusunu bize sunuyor. Önemli olanı tamamlamak hiç de kolay değil ve proaktif düşünceyi gerektirir.

2.Büyük taşlara odaklanmak: Neyin önemli olduğuna (büyük taş) karar vermek birinci adımımızdır ancak büyük taşı yapıp bitirmek işin zor olan kısmı. İhtiyacımız olan, öz-farkındalık ile başlayan kişinin kendini yönetmesi. Acil işler hep vardı ve olacak, sürekli gelecek ancak önemli olana bizim gitmemiz gerekiyor, o bize gelmeyecek. Aylık ve haftalık planlama yapın, takvim kullanın önerileri yüz yıldır konuşulan konudur. Tabii ki çok önemli ve şart. Ancak burada, işte tam da bu noktada her türlü aciliyete rağmen, basit işi bitirmenin anlık huzuruna karşın, büyük taşı bitirmenin vereceği gerçek tatmin ve başarma duygusunu düşünüp, işte o SEÇİM anı geldiğinde kararımıza sadık kalmaya (DİSİPLİN) ihtiyacımız var.

Şu anda düşünmenizi isterim, tamamlayıp bitirdiğinizde gerçekten size müthiş katkı sağlayacak bir aktivite düşünün (iş veya özel)… Aklınıza gelen şey ACİL mi yoksa ÖNEMLİ mi? Önemli dediğinizi biliyorum. Küçük adımlarla ve zaman içerisinde büyük taşlara odaklanarak gerçekleştirebileceğimiz şey.

Son dönemde yaşadığımız bu belirsiz günlerde, her hafta küçük adımlarla, düşünen beyin ile an geldiğinde disiplin ilkesiyle doğru seçimi yapmaya olan ihtiyacımız hiç bu kadar artmamıştı.

FranklinCovey Türkiye Liderlik Uygulama Lideri

Alper Arıduru

Request a Demo