Uzaktan çalışmanın 2021’de olağan hale gelme olasılığı yüksek olduğundan, duygusal zekanın gücü ile etkili ve ortak akılla hareket eden takımlar oluşturmanın ipuçlarını göz önünde bulundurmalıyız.

Bu yıl, liderler ekip üyelerini sanal olarak nasıl motive edeceklerini ve onlarla nasıl bağlantı kuracaklarını çabucak öğrenmek zorunda kaldılar. Bu konuyla 2021’de daha fazlasıyla karşılaşacağız. Uzaktan liderliğin baskıları duygularımızı yıpratabilir ve sabrımızı zorlar. Bu zorlu koşullar altında sağlıklı kararlar verme yetkinliği duygusal zekanın unsurlarını gerektirir.

Bu unsurlar nelerdir? 2021’de etkili bir şekilde liderlik etmek için, kendimizin farkında olmalı ve başkalarının duygularını olumlu yönde etkileyecek şekilde kendi duygularımızı tanımalı, anlamalı ve yönetmeliyiz. Bunun için 4 önemli boyutu göz önünde bulundurmalıyız. Birinci boyut “Kendinin Farkında Ol” ikinci boyut olan “Kendini Yönetme”yi sağlıyor. Üçüncü boyut “Sosyal Farkındalık” ise son boyut olan “İlişki Yönetimi”ni etkili yapmamızı sağlıyor. Örneğin; Empati duygusu duygusal zekanın önemli bir alt başlığıdır ve her yerde empatinin önemi, empatik dinlemenin ilişki yönetimine katkısı konuşulur. Ancak konuya birinci boyuttan başlamaya (Kendinin Farkında Ol) ihtiyaç var. Şiddetli bir şekilde “karşı taraf beni anlasın” “benim bakış açım anlaşılsın” “beni söylediklerim anlaşılsın” hissiyatı içindeysek işte bu aslında bizim duygusal ihtiyacımız. Bu ihtiyacı fark etmek öz farkındalık gerektiriyor sonra varsaymadan-farketmeden büyük bir merak duygusuyla anlama niyetiyle dinleyebiliriz ancak…

Duygusal zeka, geri bildirim vermeyi ve daha önemlisi almayı, zorlu ilişkilerle başa çıkmayı ve kaynakların kısıtlı olduğu ortamlarda hareket etmeyi öğrenmeyi içerir. Aynı zamanda öngörülemeyen zamanı, krizleri, belirsizlikleri ve değişimi proaktif şekilde yönetebilmeyi gerektirir.

Peki nasıl? Soru sormak merak duygusundan gelir ve merak duygusu empati ile desteklediğimizde lider olarak güçlü bağlar kurabiliriz. Kendimize ve ekibimize şu soruları sormalıyız.

  • Bizi diri ve uyanık tutan nedir?
  • Kötü gidiyor yerine ne daha iyi olabilir?
  • Olmadı yerine nasıl oldururum?
  • İşleri nasıl daha basit ve daha kolay hale getirebiliriz?
  • Nasıl hızlanabiliriz? Nasıl daha sade olabiliriz?
  • Dijital dönüşümü nasıl hızlandırabilir güçlendirebiliriz?
  • Gelecekte sonraki adımda nereye gitmeyi planlıyoruz?
  • Uzaktan çalışmayı nasıl, hangi teknoloji ve yeni uygulamlarla daha etkili hale getirebiliriz?
  • Bizi ne motive eder?
  • Şirketimizde neyi seviyorsunuz? Neyi sevmiyorsunuz?
  • Nasıl daha şeffaf olabilir? Nasıl daha fazla birbirimize güvenebiliriz?

Son olarak size birkaç hızlı ipuçu;

  • Ben yerine biz dili,
  • “Benim / Ekibimin Sorumluluğu Değil” yerine “Neler yapabiliriz bir bakalım”
  • “Bunun için Zamanım Yok” yerine “Zaman Olunca Bunu Konuşalım”
  • “Bu Kararı Kim Onayladı” yerine “Bu Kararın İşe Yaramasını Nasıl Sağlarım”

VE bence en önemlisi herkese kulak verme, değer verme ve kucaklama. İnsanlara güven ve saygıyla davranmaya başlarsanız, sizi şaşırtacaklardır.

Duygusal açıdan capcanlı bir 2021 olsun.

 

 

Alper Arıduru

FranklinCovey Türkiye Liderlik Uygulama Lideri & Fasilitatör